linje

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

söndag 15 juni 2014

Flädersaft

 

Igår tog hela familjen en kvällspromenad för att plocka fläderblommor. Det blev några stopp på vägen för att plocka smultron på strå. Det är alltid lika mysigt när hela familjen gör saker tillsammans.


Väl hemma igen hjälptes vi åt att skiva citroner, skölja fläderblommorna, väg upp citronsyra och koka saftlag. Nu står saften i kylen och vilar. Lagom till midsommar är den klar.


 

Receptet vi följde är följande:

20 stycken fläderklasar
2 stycken skivande citroner
1 liter vatten
1 kg socker
25 gram citronsyra

Tvätta och skiva citroner, skölj av fläderblommorna. Blanda fläder, citroner och citronsyra i en bunke. Koka upp vatten och häll i sockret och häll sedan sockerlagen över blommorna och citronerna. Låt svalna. Täck bunken och ställ den i kylen ca 3-5 dagar. Sila bort blommor och citroner med hjälp av en saftsil. Häll upp saften i väl rengjorda flaskor och njut av smaken av sommar.sedan


Härlig söndag till er alla

Maria

7 kommentarer:

  1. Tack för att du påminde mig! Nu skall jag komma ihåg att köpa citroner och citronsyra i morgon. Önskar bara att det fanns något sätt att göra saft utan socker.. men men flädersaft är ett MÅSTE :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Det är väldigt mycket socker men man får spä den mycket och bara dricka någon ibland och njuta extra mycket då. Vi pratade om att ta mindre socker men med risk att det kanske inte blir lika bra så hoppade vi denna gång.

      Radera
  2. Så vackra bilder! Tack för tipset! Kanske ska prova att safta... Har aldrig gjort det faktiskt...! :) <3

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt gott ut alltid trots att jag vet att jag inte är förtjust i fläder. Fina foton!

    SvaraRadera
  4. Mysigt! Flädersaft förknippar jag med barndomen och min gammelmormor och hennes rosa skafferi.

    SvaraRadera
  5. Åh flädersaft som är så gott :) har också gjort en sats idag med rosa fläder, samma smak bara lite annan färg :) jag brukar ha vanilj i min har du testat det?

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken lycka att ha ett fläderträd och få dricka flädersaft!

    SvaraRadera