linje

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

fredag 13 juni 2014

Dagar som godis

På väg mot ett skönt sommarlov, med många olika godisbitar

Idag har barnen haft skolavslutning. En fin tradition där barn från tre olika skolor samlas i vår bygds vackra kyrka. Med mycket sång, framträdanden och fina tal hälsades sommaren välkommen.

Kyrkan var fylld med många förväntansfulla barn och anhöriga.När jag stod där i kyrkan slog mig tanken att just denna stund och känsla som infinner sig en avslutningsdag är något barnen skulle behöva kunna plocka fram de dagar då det känns motigt i skolan.

I år höll den nya prästen i kyrkan sitt sommartal. Det handlade om att dagar är som olika godisbitar. Framför sig hade hon en stor rosa ask med en vacker rosett på. I asken plockade hon först upp ett rött geléhjärta som beskriver dagen där allt är bra, sedan var det en sur godisbit som symboliserar de dagar man känner sig sur och ledsen. Den tredje godisbiten var en lång rem som beskriver att vissa dagar är låååånga. När hon plockade upp den sega kolan förklarade hon att när man har en stor seg kola i munnen är det svårt att prata, dvs. de tysta dagarna. Efter det tog hon fram den salta döskallegodisen som beskriver de dagar när man känner sig arg och irriterad. Den näst sista godisbiten var nötkrämen i en påse, prästens favorit. En godis som är svår att öppna men väl värd besväret, precis som vissa dagar. Den sista godisbiten var en skumgodis som symboliserar dagar där allt är lätt och luftigt. Livets dagar är en som en godispåse. Efter en dag kommer alltid en ny dag. Så motiga dagar kan enkelt bytas mot bra dagar. Det är bara att sticka ner handen i godispåsen och ta upp en ny godisbit/dag.

Prästens tal gjorde intryck på mina barn. De frågade mig om dagarna verkligen är som olika godisbitar? Vi diskuterade det och kom fram att det är nog så. Godisbitar kan användbara för att beskriva hur kan känner sig. Är man arg en dag kan man säga att idag känner jag mig som en döskallegodis. Enkel bild som är enkel att förstå

Vilken godisbit är du idag?

Idag är jag ett geléhjärta

Maria

3 kommentarer:

  1. Väldigt bra liknelse. Det ska jag komma ihåg.

    SvaraRadera
  2. Vilken bra liknelse det där med godispåsen. Smart sätt att förklara för barnen. Min dag började som en döskalle och har fortsatt som en nötkräm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att dagen fortsätter som en nötkräm eller någon annan god godis

      Radera