linje

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

måndag 27 september 2010

Marias Bussvikslimpa



När vädret utomhus är trist och man känner sig riktigt ruggig inombords måste man hitta på något som värme ordentligt. Baka ett gott bröd som man sedan kan äta med en kopp värmande te, intill en sprakande eld i kakelugnen, är mitt bästa tips just nu. Igår var det just en sådan dag. Brödet är idag nästan slut men jag hann få det på bild innan det försvann....

Brödet är otroligt gott och ger tarmarna något att arbeta med. Receptet är mitt eget, något som jag helt plötsligt bara blandade till. Är fortfarande förvånad över att jag har lyckats skapa detta goda bröd.


Marias Bussvikslimpa

1 dl rågkross
4 dl kokhett vatten
1/2 dl rårörda lingon eller lingonsylt
1 dl mörk sirap
1 tsk salt lite drygt
1 dl filmjölk
1/2 dl solrosfrön
ca 2 msk krossat linfrö
1/2 dl rapsolja
ca 8 dl vetemjöl
3 dl fullkornsdinkelmjöl
50 g torrjäst

225 grader i ca 25 min i ugnen

Blanda rågkrosset med det kokheta vattnet. Låt stå en liten stund. Blanda sedan i linfrö, lingon, sirap, filmjölk, salt, olja, solrosfrön, och filmjölk. När blandningen är ca 40 grader häller jag i jästen och fullkornsdinkel. Sedan är det bara att blanda i resten av mjölet tills man har en bra deg, inte för lös men inte heller för fast. Jäs i ca 30 minuter. Baka ut degen till två limpor och låt jäsa i ytterligare 30 min. Sen är det bara skjuts in i ugnen.

Ni får gärna sprida receptet men tala då gärna om varifrån det kommer.

Maria

1 kommentar: